Tyskland indfører ny afgift på CO2-udledning

Fra og med næste år indfører Tyskland en ny afgift på CO2-udledning på 25 EUR/t. Prisen vil stige løbende de følgende år.

Efter flere års politisk tovtrækkeri vil der fra starten af 2021 nu blive indført en minimumspris på CO2-udledning i Tyskland. I første omgang indbefatter den nye afgift kun varme- og transportsektoren, og vil fra 1. januar 2021 være på 25 EUR/t. Herefter er det planen, at afgiften skal stige med 5 EUR/t årligt, inden den i 2026 skal nå op på 55 EUR/t.

Aftalen kommer efter den tyske regering oprindeligt havde spillet ud med en minimumspris på 10 EUR/t. Dette blev dog under forhandlingerne med de enkelte delstater og med de øvrige partier i Bundestagen kaldt for uambitiøst, og i dag kunne regeringen så løfte sløret for den nye aftale, der blandt andet betyder at prisen på en liter benzin vil stige med ca. 7 cent per liter. Til gengæld vil regeringen satse på billigere togbilletter i et forsøg på at sænke landets CO2-udledning. Tyskland er EU's største CO2-udleder og har i lang tid været under pres for at indføre en CO2-afgift efter at flere store europæiske lande, herunder Storbritannien og Frankrig, allerede har startet lignende ordninger op.

I præsentationen af planen fortalte regeringens talsmand, at man vil komme med yderligere detaljer omkring ordningen senere på året. Varme- og transportsektorerne er ikke omfattet af det sideløbende fælleseuropæiske CO2-kvotemarked.

Tysklands officielle målsætning er, at landets CO2-udledning i 2030 skal være faldet med 55 % sammenlignet med niveauet fra 1990. Tidligere i år blev detaljer omkring nedlukningen af de tyske kulkraftværker præsenteret som et andet tiltag, der skal bringe tyskerne tættere på at opfylde dette mål.

Den europæiske CO2-kvotepris stiger ca. 1 EUR/t onsdag.